Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombooking eller refusion.
Hvis rejseudbyder giver afslag på ombooking eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.
Du kan gøre brug af din afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til din destination og dette ikke var kendt, da du bestilte rejsen.
Derudover kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, hvis det land eller område du rejser til, indfører følgende restriktioner, der forhindrer dig i at rejse:
- Krav om Covid-19 vaccination
- Krav om karantæne efter indrejse
- Krav om negativ Covid-19 test (PCR eller antigen-test), som ikke er mulig at fremvise, hvis du er testet positiv for Covid-19 indenfor de seneste uger
- Indrejseforbud gældende for danske rejsende.
Hvis du bliver syg af Covid-19 inden afrejse eller er nærkontakt og ikke kan nå at blive testet, dækker din afbestillingsforsikring også.
Denne udvidelse gælder frem til 31. december 2022.
Det er et krav, at der ikke var de pågældende restriktioner ved bestilling af rejsen og at UM ikke frarådede indrejse, da rejsen blev bestilt.
Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.