Rejser og coronavirus

Privatsikring følger situationen tæt og opdaterer løbende informationen.

Opdateret 28. maj 2021.

Hvordan dækker rejseforsikringen?

Vil du gerne bestille en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet ikke længere fraråder al unødig indrejse, dvs. til et grønt eller gult område? Så kan du roligt gøre det, og stadig være dækket for afbestilling, selvom Udenrigsministeriet senere kan blive nødt til at fraråde al unødig indrejse igen.

Hvis rejsedestinationen er rød eller orange, når du bestiller rejsen, kan du ikke afbestille din rejse på baggrund af Udenrigsministeriets rejsevejledning, med mindre du er omfattet af nedenstående ændring i rejsevejledningen fra 1. maj 2021.

Vil du gerne bestille en rejse efter 1. maj 2021 og har gyldigt Coronapas?

Hvis du bestiller en rejse efter 1. maj, til et land der er orange, og du er fuldt vaccineret eller tidligere smittet med Covid-19, er du dækket for afbestilling af rejsen, såfremt rejsevejledningen for destinationen efterfølgende ændres til rød inden afrejsedagen jf. Udenrigsministeriets anbefalinger.

Afbestillingsforsikringen dækker naturligvis også, hvis du fx bliver akut syg inden afrejse. Dette gælder også for medrejsende børn under 18 år af fuldt vaccinerede forældre eller forældre, der kan dokumentere tidligere smitte med Covid-19.

Gyldigt Coronapas efter 1. maj 2021
Du er fuldt vaccineret mod Covid-19, når der er gået minimum 14 dage og maksimalt 180 dage siden vaccinationsforløbet blev gennemført.

Hvis du er tidligere smittet, skal du kunne fremvise dokumentation for en positiv hurtigtest (antigentest) eller PCR-test, som er foretaget mindst 14 dage og højst 180 dage før bestilling af rejsen.

Gyldigt Coronapas efter 21. maj 2021
Du har et gyldigt Coronapas, når der er gået minimum 14 dage og maksimalt 42 dage siden 1. stik med vaccinationen eller umiddelbart efter og op til maksimalt 8 måneder efter at vaccinationsforløbet er gennemført med 2. stik

Hvis du er tidligere smittet, skal du kunne fremvise dokumentation for en positiv hurtigtest (antigentest) eller PCR-test, som er foretaget mindst 14 dage og højst 8 måneder før bestilling af rejsen.

Det er desuden et krav, at selve rejsen fra ud- til og med hjemrejse også ligger inden for den periode, hvor man jf. ovenstående har gyldigt Coronapas grundet Covid-19 vaccine eller tidligere smitte med Covid-19.

Vær opmærksom på, at mange lande fortsat har betydelige indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom du er færdigvaccineret eller tidligere smittet. Du bør også være opmærksom på, at man i andre lande med kort varsel kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med Covid-19. Restriktionerne kan bl.a. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange. Forhindring af afrejse på baggrund af disse situationer er ikke omfattet af afbestillingsforsikringen.

Hvis du ikke har et gyldigt Coronapas eller har været smittet med coronavirus inden for de sidste 14 til 180 dage, er det en forudsætning for dækning af afbestilling på baggrund af ændret rejsevejledningen (orange/rød), at destinationen for den bestilte ferierejse var grøn eller gul på bestillingstidspunktet.

Vælger du at rejse til et grønt eller gult land eller område

Et grønt eller gult land har ingen restriktioner, og du er dækket uden undtagelser for Covid-19.

Vælger du at rejse til et orange/rødt land eller område inden for Europa

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

Vælger du alligevel at rejse til et af de lande eller områder inden for Europa, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil du stadig være dækket for skader med relation til Covid-19. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, karantæne eller ny hjemrejse, hvis du skulle blive smittet under din rejse.

Du vil også være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Covid-19. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Covid-19.

Du skal dog være opmærksom på, at der kan være tilfælde, hvor vores muligheder for at hjælpe i hårdt ramte områder kan være begrænsede, men vores alarmcentral sidder klar til at hjælpe dig bedst muligt døgnet rundt.  

Det er også en forudsætning, at du på rejsen følger de lokale myndigheders anvisninger.

Vær også opmærksom på, at mange lande fortsat har betydelige indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom du er færdigvaccineret eller tidligere smittet. Du bør også være opmærksom på, at man i andre lande med kort varsel kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med Covid-19. Restriktionerne kan bl.a. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange. Disse situationer er ikke omfattet af rejseforsikringen.

Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside om information i relation til Covid-19 på um.dk/coronavirus inden du bestiller en rejse samt inden afrejse.

Dette gælder for udrejse fra 12. maj 2021 og til og med den 31. oktober 2021.

Vælger du at rejse til et orange/rødt land eller område uden for Europa

Vælger du at rejse til et af de lande eller områder, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil du ikke være dækket for skader med relation til Covid-19. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse, karantæne eller ny hjemrejse.

Du er dog dækket af din rejseforsikring på normale vilkår for skader, der ikke relaterer sig til Covid-19. Fx hvis du brækker et ben på ferien eller bliver akut syg med andet end Covid-19. Vær dog opmærksom på, at du ikke vil være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Covid-19, selvom din skade er dækket af forsikringen. Det kunne fx være, hvis du brækker benet, og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for det offentlige grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Covid-19.

Vær også opmærksom på at mange lande fortsat har betydelige indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom du er fuldt vaccineret og/eller tidligere smittet.

Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside om information i relation til Covid-19 på um.dk/coronavirus inden du bestiller en rejse samt inden afrejse.

Vælger du at rejse til et orange land eller område og har coronapas

Efter 1. maj 2021 stiller Udenrigsministeriet ikke længere krav om isolation og test ved indrejse til Danmark fra et orange land eller destination, såfremt man er vaccineret mod Covid-19.

Forsikringen undtager dog dækning for skader der relaterer sig til indrejse i et land med epidemi.

Så længe et land er i kategorien rød eller orange, betragtes dette som epidemiland i overensstemmelse med smittetal og rejserestriktioner og du vil ikke være dækket for skader med relation til Covid-19. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse, karantæne eller ny hjemrejse. Vi dækker dog rejser inden for Europa til et orange eller rødt land/område fra 12. maj 2021 og frem til og med 31. oktober 2021. 

Det land eller område jeg opholder mig i er ændret fra grønt/gult til orange/rødt

Du er fuldt dækket af vores normale betingelser på rejseforsikringen, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.

Er der behov for hjemrejse før tid, skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og eventuelt kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab.

Hvis Udenrigsministeriet opfordrer til at komme hjem hurtigst muligt, skal man kontakte sin rejseudbyder og i sidste ende forsikringsselskabet. Hjemrejse ”hurtigst muligt” kan dog betyde, at man fortsat kan benytte sin planlagte hjemrejse.

Karantæne

Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet - fx på et hotel?
Vores rejseforsikring dækker det, vi kalder rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse.

Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i ikke betaler dine ekstraudgifter.

Har du brug for hjælp til at arrangere en ny hjemrejse, kan du kontakte os på +45 33 55 55 55.

Dækker I ødelagte feriedage, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?
Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal opholde dig indendørs, fordi du er syg og derfor kommer i karantæne, er du dækket for ødelagte feriedage.

Hvis du kommer i karantæne uden at være syg, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter - fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Afbestilling af pakkerejse

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.
Definitionen af pakkerejser

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte dem for at få refusion eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at tage kontakt til os, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til. 

Afbestilling pga. karantæne

Forsikringen dækker, hvis du bliver testet positiv med Corona inden afrejse, og dertil skal være i karantæne jf. Sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Forsikringen dækker desuden, hvis du kan dokumentere, at du har været nærkontakt til Coronasmittet person og ikke kan nå at blive testet inden afrejse.

Forsikringen dækker ikke, hvis du vil afbestille din rejse grundet karantæne eller selvisolation ud over de to ovennævnte situationer. Det er eks. hvis du har valgt at gå i isolation på eget initiativ eller hvis du er 2. led eller længere ude til Coronasmittet person.  

Anmeld din skade online

Husk, du altid kan anmelde de fleste skader, inklusiv forhold der vedrører rejseforsikringen, online her.   


Har du spørgsmål til afbestilling eller evakuering, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 70 11 17 07.

Vi får for tiden ekstraordinært mange henvendelser, og der kan derfor i perioder opleves længere svartid på telefonerne. Vi sidder klar til at hjælpe så hurtigt, som det er muligt. 

Relevante links

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriets Danskerliste

Sundhedsstyrelsens spørgsmål og svar om coronavirus

Statens Serum Instituts info om coronavirus

Erhvervsstyrelsen om coronavirus og din virksomhed

Vores rejseforsikring


"Rejseklar"-app
På Udenrigsministeriets app ”Rejseklar” kan du finde rejsevejledningerne og anden relevant information.
Hent app

SOS international
+45 70 10 50 50 

Lokal status
EU-kommissionen har udarbejdet en ny hjemmeside, hvor du kan få et overblik over de lokale retningslinjer i EU-landene i forhold til Corona. Den hedder ”Re-open EU” og er værd at besøge, hvis du planlægger en udlandsrejse i EU. 

Spørgsmål om ophold og rejse
Kontakt Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral på
bbb@um.dk eller +45 33 92 11 12 hele døgnet.