Rejser og coronavirus

Privatsikring følger situationen tæt og opdaterer løbende informationen.

Opdateret 16. november 2021.

Hvordan dækker rejseforsikringen?

Fra fredag den 15. oktober blev lande og områder ikke længere delt ind i farver efter Covid-19 smitte.

Det betyder, at din rejseforsikring dækker, selvom du bliver syg med Covid-19 på rejsen, uanset om du har valgt at forsikringen skal dække i Europa eller i hele verden.

Vær opmærksom på, at mange lande fortsat har betydelige indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom du er færdigvaccineret eller tidligere smittet. Du bør også være opmærksom på, at man i andre lande med kort varsel kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med Covid-19. Restriktionerne kan bl.a. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange.

Derfor skal du fremover forholde dig til sikkerhedsniveauet i Udenrigsministeriets rejsevejledninger og rejsemålets indrejseregler på ambassadernes COVID-19 hjemmesider.

Ikke-vaccinerede rejsende vil på coronasmitte.dk kunne læse om de restriktioner, der gælder efter hjemkomst til Danmark ift. test-og isolationskrav.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Du kan gøre brug af din afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til din destination og dette ikke var kendt, da du bestilte rejsen.

Derudover kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, hvis det land eller område du rejser til, indfører følgende restriktioner, der forhindrer dig i at rejse:

  • Krav om Covid-19 vaccination
  • Krav om karantæne efter indrejse
  • Indrejseforbud gældende for danske rejsende.

Denne udvidelse gælder frem til 31. december 2022. 

Det er et krav, at der ikke var de pågældende restriktioner ved bestilling af rejsen og at UM ikke frarådede indrejse, da rejsen blev bestilt.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.

Karantæne

Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet?
Vores rejseforsikring dækker det, vi kalder rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse, hvis du er blevet smittet med Covid-19, eller er direkte nærkontakt i andet led til en smittet med Covid-19.

Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i ikke betaler dine ekstraudgifter.

Har du brug for hjælp til at arrangere en ny hjemrejse, kan du kontakte os på +45 70 11 17 07.

Dækker I ødelagte feriedage, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?
Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal opholde dig indendørs, fordi du er syg og derfor kommer i karantæne, er du dækket for ødelagte feriedage.

Hvis du kommer i karantæne uden at være syg, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter – fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør, hvis landet, du opholder dig i, lukker ned og du ikke kan rejse hjem på din oprindelige hjemrejsebillet. Der er ikke dækning for ekstraudgifter ved karantæne, som var kendte ved indrejsetidspunktet.

Afbestilling af pakkerejse

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.
Definitionen af pakkerejser.

Afbestilling pga. karantæne

Forsikringen dækker, hvis du bliver testet positiv med Corona inden afrejse, og dertil skal være i karantæne jf. Sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Forsikringen dækker desuden, hvis du kan dokumentere, at du har været nærkontakt til Coronasmittet person og ikke kan nå at blive testet inden afrejse.
Forsikringen dækker ikke, hvis du vil afbestille din rejse grundet karantæne eller selvisolation ud over de to ovennævnte situationer. Det er eks. hvis du har valgt at gå i isolation på eget initiativ eller hvis du er 2. led eller længere ude til Coronasmittet person.  

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.
Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til. 

Anmeld din skade online

Husk, du altid kan anmelde de fleste skader, inklusiv forhold der vedrører rejseforsikringen, online her.   


Har du spørgsmål til afbestilling eller evakuering, kan du kontakte vores serviceafdeling på +45 70 11 17 07.

Vi får for tiden ekstraordinært mange henvendelser, og der kan derfor i perioder opleves længere svartid på telefonerne. Vi sidder klar til at hjælpe så hurtigt, som det er muligt. 

Relevante links

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriets Danskerliste

Sundhedsstyrelsens spørgsmål og svar om coronavirus

Statens Serum Instituts info om coronavirus

Erhvervsstyrelsen om coronavirus og din virksomhed

Vores rejseforsikring


"Rejseklar"-app
På Udenrigsministeriets app ”Rejseklar” kan du finde rejsevejledningerne og anden relevant information.
Hent app

SOS international
+45 70 10 50 50 

Lokal status
EU-kommissionen har udarbejdet en ny hjemmeside, hvor du kan få et overblik over de lokale retningslinjer i EU-landene i forhold til Corona. Den hedder ”Re-open EU” og er værd at besøge, hvis du planlægger en udlandsrejse i EU. 

Spørgsmål om ophold og rejse
Kontakt Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral på
bbb@um.dk eller +45 33 92 11 12 hele døgnet.